# Jaki akt prawny reguluje ocenianie w szkole?
## Wprowadzenie
Ocenianie w szkole jest nieodłącznym elementem procesu edukacyjnego. Jest to ważne narzędzie, które pozwala na monitorowanie postępów uczniów i ocenę ich osiągnięć. Jednak, aby zapewnić uczciwość i spójność oceniania, konieczne jest istnienie odpowiednich przepisów prawnych. W Polsce, akt prawny regulujący ocenianie w szkole to **ustawa o systemie oświaty**.
## Ustawa o systemie oświaty
Ustawa o systemie oświaty, przyjęta w 1991 roku, stanowi podstawę prawną dla funkcjonowania polskiego systemu edukacji. W jej ramach znajdują się przepisy dotyczące oceniania uczniów. Artykuł 45 ust. 1 tej ustawy precyzuje, że ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania i ma na celu określenie osiągnięć uczniów oraz ich postępów w nauce.
## Zasady oceniania
Ustawa o systemie oświaty określa również podstawowe zasady oceniania w szkole. Przede wszystkim, ocenianie powinno być obiektywne, uczciwe i oparte na kryteriach określonych przez nauczyciela. Nauczyciel ma prawo do swobody w wyborze metod i form oceniania, jednak musi przestrzegać zasad równego traktowania uczniów.
## Kryteria oceniania
Kryteria oceniania powinny być jasno określone i dostępne dla uczniów oraz ich rodziców. Nauczyciel powinien przedstawić uczniom, jakie umiejętności i wiedzę będą oceniane oraz jakie są oczekiwania co do ich osiągnięć. Kryteria oceniania mogą być różne w zależności od przedmiotu i stopnia nauczania, jednak muszą być zgodne z programem nauczania.
## Skala ocen
Ustawa o systemie oświaty określa również skalę ocen, która jest stosowana w polskich szkołach. Zgodnie z przepisami, skala ocen jest pięciostopniowa i obejmuje następujące stopnie: niedostateczny, dopuszczający, dostateczny, dobry i bardzo dobry. Każdy stopień oceny ma swoje określone kryteria, które muszą być uwzględnione przy ocenianiu uczniów.
## Rola rodziców
Ustawa o systemie oświaty przewiduje również aktywną rolę rodziców w procesie oceniania. Rodzice mają prawo do informacji na temat postępów swojego dziecka oraz do udziału w konsultacjach dotyczących oceniania. Mają również prawo do wniesienia odwołania od oceny, jeśli uważają, że nie jest ona sprawiedliwa.
## Kontrola i nadzór
Ocenianie w szkole podlega kontroli i nadzorowi organów oświatowych. Inspektorzy oświaty mają prawo przeprowadzać kontrole w szkołach w celu sprawdzenia, czy ocenianie odbywa się zgodnie z przepisami prawa. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, mogą zostać podjęte odpowiednie działania naprawcze.
## Podsumowanie
Ocenianie w szkole jest regulowane przez ustawę o systemie oświaty. Przepisy prawne określają zasady, kryteria i skalę ocen, które są stosowane w polskich szkołach. Ocenianie powinno być obiektywne, uczciwe i oparte na jasno określonych kryteriach. Rodzice mają prawo do informacji i udziału w procesie oceniania. Kontrola i nadzór organów oświatowych zapewniają przestrzeganie przepisów dotyczących oceniania. Dzięki odpowiednim przepisom prawym, ocenianie w polskich szkołach może być sprawiedliwe i rzetelne.
Akt prawny regulujący ocenianie w szkole to ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.).
Link tagu HTML: https://www.dbamofigure.pl/